Menü

Hogyan kell helyesen beállítani az üléspozíciót?

Sokszor a fekvő üléspozíció kényelmesnek tűnhet, azonban sem egészségügyi sem vezetéstechnikai szempontból sem helyes. Ráadásul nem csak az ülés, de fejtámla és a kormány helyes beállítására is törekedni kell annak érdekében, hogy az autóval való közlekedés hosszú távon is kényelmes és balesetmentes legyen.

Távolság és dőlésszög

Úgy kell ülni, hogy a csípő teljesen a háttámlához simuljon, ha ugyanis ott rés van, a sofőr vészfékezésnél csúszkálhat az ülésen, míg szabályos üléspozícióval az öv precízen tartja a testet. Az üléstámlát, kényelmes határok között, de úgy kell beállítani, hogy a felsőtest közel függőleges pozíciót vegyen fel, ugyanis így látható leginkább a forgalom, így lehet a legjobban kormányozni.

A háttámla beállítása akkor megfelelő, ha a vezető a kinyújtott kezének a csuklóját rá tudja helyezni nyújtózkodás nélkül a kormány felső ívére. Könnyebb helyzetben van az az autós, akinek a kormánya tengelyirányban is állítható, mert így a vezető kényelmesebb támladőlést engedhet meg magának. Nem elég elérni a pedálokat, azokhoz annyira közel kell tolni az ülést, hogy a kuplung és a fék benyomásakor a láb ne legyen teljesen kinyújtva.

Fejtámla

A fejtámla felső széle fejtető magasságban kell, hogy legyen. Ez azért fontos, mert az esetleges ütközés esetén fellépő „ostorcsapás” így tompítható a leghatékonyabban.

Ülésmagasság

Úgy célszerű beállítani az ülés magasságát, hogy a lehető legtöbbet lássuk a külvilágból. Az új autók vastag tetőoszlopai és nagyméretű tükrei sokat kitakarhatnak az autó környezetéből, holtteret képezhetnek. Törekedjünk arra, hogy minél jobban csökkentsük a holtteret és megfelelő kilátással rendelkezzünk. Az ülésmagasság helyesen akkor van beállítva, ha fejünk és az autó teteje között körülbelül 3-4 ujjnyi távolság van.

Kormány

A helyes kormányfogás a 9 óra 15 perc állás, vagyis a kormányt szimmetrikusan a bal és a jobbszélén kell fogni. Ugyanis így tudunk egy teljes fél fordulatot átfogás nélkül, mindkét irányba tekerni a kormányon, azaz a kormány elengedése vagy átfogása nélkül a legnagyobb kormánymozdulatot végrehajtani. Ez a fél fordulat pont egy gyors kikerülő manővert jelenthet például egy elénk szaladó állat esetén, majd gyors visszatérést a saját sávunkba, elkerülve egy komoly balesetet.